Dieta sportowca
17 Czerwiec, 2018 / • Kategorie: 0

Jak powinny wyglądać założenia dietetyki klinicznej w aspekcie sportowym? Z pewnością należałoby wymienić eliminację czynników antyżywieniowych na czele z glutenem, cukrem, tłuszczami trans i jak największą zawartością lektyn. Oczywiście warto jest rozważyć wysokie zapotrzebowanie energetyczne pochodzące ze spożycia pełnowartościowych produktów oraz chyba najważniejszy element służący zbudowaniu spójnej całości – dietoterapię.

Holistyczne podejście do zagadnień związanych z suplementacją celowaną, usprawnienie procesów metabolicznych, trawienia, przywrócenie w ramach możliwości pierwotnego porządku organizmu za pomocą licznych czynników terapeutycznych – to właśnie dietoterapia. Zastosowanie tych zasad gwarantuje doskonałą celność zaleceń dietetycznych, jak również ogólną poprawę samopoczucia psychofizycznego. U każdej osoby aktywnej fizycznie znajdzie się miejsce na prowadzenie dietoterapii, celem maksymalizacji osiągów treningowych, usprawnienia regeneracji, ochrony ważnych narządów wydzielania hormonalnego i wielu innych zagadnień.

Jelita są jednym z najważniejszych organów ciała ludzkiego. Prawidłowo funkcjonujące jelita zapewniają nie tylko doskonałe samopoczucie, ale również usprawniają poprzez regulację neuroprzekaźników, powodują, że stres psychiczny i fizyczny jest dużo lepiej tolerowany oraz łatwiej jest dostosowywać masę ciała w okresie przygotowawczym do czekającego limitu wagowego.

Sposobów na regenerację jelit jest wiele i zaliczamy do nich między innymi: przyjmowanie „zupy mocy” – czyli rosołu ugotowanego na przepiłowanych kościach i kurzych łapkach, suplementacja glutaminą, colostrum, solami kwasu masłowego, HMB, laktoferyną, a przede wszystkim probiotykami.

Jako że praca fizyczna w sportach szybkościowo-siłowych, ale również szybkościowo-wytrzymałościowych wykonywana jest we wszystkich płaszczyznach biochemicznych, odpowiedni udział wspomagania suplementacyjnego musi być mocno rozbudowany. Dla rozwijania siły dynamicznej i ciężkich sesji treningowych prowadzonych w beztlenowych przemianach doskonale nadaje się połączenie chlorowodorku kreatyny (kreatyna hcl) wraz z beta-alaniną. Dla przemian o charakterze wytrzymałościowym przydaje się kordyceps oraz kwasy tłuszczowe omega-3 w formie EPA oraz DHA, a więc formy zwierzęce, cechujące się wyższą wydajnością w kwestii programowania komórkowego. Kwasy te powinny być również podawane w okolicach jednostek treningowych z dwóch powodów – zwiększają elastyczność błon erytrocytów, usprawniając tym samym wymianę gazową, oraz nie pozwalają na maksymalizację anabolizmu masy mięśniowej, co staje się pomocne w pewnych dyscyplinach sportowych. Usprawnia również regenerację zawodnika poprzez zmniejszenie stanu zapalnego, co idzie w parze z jego lepszą elastycznością tkankową oraz regeneracją mięśni, pozwalając tym samym przeprowadzić kolejną jednostkę treningową. Dodatkowo można użyć witaminy E oraz magnezu, co w połączeniu z terapią wspomagającą funkcjonowanie nadnerczy oraz tarczycy można ulokować również około treningowo, chcąc uzyskać więcej korzyści. W kwestii działania układu sercowo-oddechowego nie wolno również zapomnieć o całkowitej liczbie erytrocytów, ale również ich zdolności do wykonywanej pracy – MCV, MCH, MCHC oraz ilości hemoglobiny. Odpowiednia podaż żelaza oraz witamin grupy B jest bardzo ważna, niemniej jednak nie można zapomnieć o sprawnie funkcjonującej metylacji, bez której żelazo w formie wolnej bytować będzie w zbyt dużym udziale, nie tylko nie wspomagając sportowca, ale również zwiększając uszkodzenia wolnorodnikowe.

Optymalny poziom witaminy D₃ w ludzkim ciele to sprawa najwyższej wagi, zaraz za sprawnie działającymi jelitami. Funkcja tej witaminy jest tak szeroka, że prędzej można by określić, na co nie ma wpływu w organizmie. Główne zadania tego zestawienia to optymalizacja pracy neuronów, zwiększenie siły mięśni oraz usprawnienie ich wydolności i regeneracji. Połączenie to zwiększa również ilość biologicznie czynnego wolnego testosteronu. Usprawnienie tolerancji glukozy oraz wydzielania insuliny to również kluczowa kwestia w przypadku zmieniania wagi ciała przy minimalnym poziomie otłuszczenia. Osoby usportowione muszą cechować również silne kości i stawy, a wbijanie jonów wapnia w beleczki kostne oraz stawy to główna funkcja retinolu (witaminy A) w stacku związanym z witaminą D₃ i K₂.

Podsumowanie

Optymalna dieta osoby aktywnej fizycznie powinna składać się z czterech głównych filarów, takich jak:

– wysokie zapotrzebowanie energetyczne

– eliminacja czynników antyżywieniowych

– bazowanie na produktach pełnowartościowych

– uwzględnienie zasad dietoterapii

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa ciasteczek w celu dostarczania najwyższej jakości usług dostosowanych do Państwa potrzeb. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek spowoduje ich zapisanie w Państwa przeglądarce. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close