NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

INSTAGRAM

Instagram has returned invalid data.
Dieta sportowca
17 Czerwiec, 2018 / • Kategorie: 0

Jak powinny wyglądać założenia dietetyki klinicznej w aspekcie sportowym? Z pewnością należałoby wymienić eliminację czynników antyżywieniowych na czele z glutenem, cukrem, tłuszczami trans i jak największą zawartością lektyn. Oczywiście warto jest rozważyć wysokie zapotrzebowanie energetyczne pochodzące ze spożycia pełnowartościowych produktów oraz chyba najważniejszy element służący zbudowaniu spójnej całości – dietoterapię.

Holistyczne podejście do zagadnień związanych z suplementacją celowaną, usprawnienie procesów metabolicznych, trawienia, przywrócenie w ramach możliwości pierwotnego porządku organizmu za pomocą licznych czynników terapeutycznych – to właśnie dietoterapia. Zastosowanie tych zasad gwarantuje doskonałą celność zaleceń dietetycznych, jak również ogólną poprawę samopoczucia psychofizycznego. U każdej osoby aktywnej fizycznie znajdzie się miejsce na prowadzenie dietoterapii, celem maksymalizacji osiągów treningowych, usprawnienia regeneracji, ochrony ważnych narządów wydzielania hormonalnego i wielu innych zagadnień.

Jelita są jednym z najważniejszych organów ciała ludzkiego. Prawidłowo funkcjonujące jelita zapewniają nie tylko doskonałe samopoczucie, ale również usprawniają poprzez regulację neuroprzekaźników, powodują, że stres psychiczny i fizyczny jest dużo lepiej tolerowany oraz łatwiej jest dostosowywać masę ciała w okresie przygotowawczym do czekającego limitu wagowego.

Sposobów na regenerację jelit jest wiele i zaliczamy do nich między innymi: przyjmowanie „zupy mocy” – czyli rosołu ugotowanego na przepiłowanych kościach i kurzych łapkach, suplementacja glutaminą, colostrum, solami kwasu masłowego, HMB, laktoferyną, a przede wszystkim probiotykami.

Jako że praca fizyczna w sportach szybkościowo-siłowych, ale również szybkościowo-wytrzymałościowych wykonywana jest we wszystkich płaszczyznach biochemicznych, odpowiedni udział wspomagania suplementacyjnego musi być mocno rozbudowany. Dla rozwijania siły dynamicznej i ciężkich sesji treningowych prowadzonych w beztlenowych przemianach doskonale nadaje się połączenie chlorowodorku kreatyny (kreatyna hcl) wraz z beta-alaniną. Dla przemian o charakterze wytrzymałościowym przydaje się kordyceps oraz kwasy tłuszczowe omega-3 w formie EPA oraz DHA, a więc formy zwierzęce, cechujące się wyższą wydajnością w kwestii programowania komórkowego. Kwasy te powinny być również podawane w okolicach jednostek treningowych z dwóch powodów – zwiększają elastyczność błon erytrocytów, usprawniając tym samym wymianę gazową, oraz nie pozwalają na maksymalizację anabolizmu masy mięśniowej, co staje się pomocne w pewnych dyscyplinach sportowych. Usprawnia również regenerację zawodnika poprzez zmniejszenie stanu zapalnego, co idzie w parze z jego lepszą elastycznością tkankową oraz regeneracją mięśni, pozwalając tym samym przeprowadzić kolejną jednostkę treningową. Dodatkowo można użyć witaminy E oraz magnezu, co w połączeniu z terapią wspomagającą funkcjonowanie nadnerczy oraz tarczycy można ulokować również około treningowo, chcąc uzyskać więcej korzyści. W kwestii działania układu sercowo-oddechowego nie wolno również zapomnieć o całkowitej liczbie erytrocytów, ale również ich zdolności do wykonywanej pracy – MCV, MCH, MCHC oraz ilości hemoglobiny. Odpowiednia podaż żelaza oraz witamin grupy B jest bardzo ważna, niemniej jednak nie można zapomnieć o sprawnie funkcjonującej metylacji, bez której żelazo w formie wolnej bytować będzie w zbyt dużym udziale, nie tylko nie wspomagając sportowca, ale również zwiększając uszkodzenia wolnorodnikowe.

Optymalny poziom witaminy D₃ w ludzkim ciele to sprawa najwyższej wagi, zaraz za sprawnie działającymi jelitami. Funkcja tej witaminy jest tak szeroka, że prędzej można by określić, na co nie ma wpływu w organizmie. Główne zadania tego zestawienia to optymalizacja pracy neuronów, zwiększenie siły mięśni oraz usprawnienie ich wydolności i regeneracji. Połączenie to zwiększa również ilość biologicznie czynnego wolnego testosteronu. Usprawnienie tolerancji glukozy oraz wydzielania insuliny to również kluczowa kwestia w przypadku zmieniania wagi ciała przy minimalnym poziomie otłuszczenia. Osoby usportowione muszą cechować również silne kości i stawy, a wbijanie jonów wapnia w beleczki kostne oraz stawy to główna funkcja retinolu (witaminy A) w stacku związanym z witaminą D₃ i K₂.

Podsumowanie

Optymalna dieta osoby aktywnej fizycznie powinna składać się z czterech głównych filarów, takich jak:

– wysokie zapotrzebowanie energetyczne

– eliminacja czynników antyżywieniowych

– bazowanie na produktach pełnowartościowych

– uwzględnienie zasad dietoterapii

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *