NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

INSTAGRAM

Instagram has returned invalid data.
Przesilenie wiosenne – co jeść?
14 Marzec, 2018 / • Kategorie: 0

Nadchodzące przesilenie zwiastuje tylko jedno – osłabienie organizmu. Jak się przed nim zabezpieczyć?

Przede wszystkim musimy sobie zdać sprawę z tego, że choćby nasze jelita były zasiedlone przez mnogą armię Bifidobacterium, to osłabienia organizmu i pomniejsze infekcje górnych dróg oddechowych zdarzające się 1-3 razy w roku to absolutna norma.

Niemniej jednak, możemy wesprzeć nasz organizm, aby trzymać się bliżej jednego osłabienia w roku i pozostawić na zdecydowanie lepszą porę, na przykład jesień. Wiosnę i lato zostawmy sobie na przejażdżki na rowerze, romantyczne spacery w świetle księżyca i przebywanie ze znajomymi.

Odporność organizmu jest dość złożonym zagadnieniem i wpływa na nią wiele czynników, jednak warto wyróżnić najważniejsze z nich, do których zaliczamy przede wszystkim szczepy kultur probiotycznych, a także poziom koncentracji witaminy D3 w organizmie.

Przesilenie wiosenne to również kłopoty w utrzymywaniu skupienia się. Bardzo ważną rolę pełnią tutaj nasze neuroprzekaźniki. To związki chemiczne, których cząsteczki przenoszą sygnały pomiędzy komórkami nerwowymi (neuronami) poprzez synapsy – można by te struktury nazwać bramkami – które przenoszą sygnał dalej. Do najbardziej rozpowszechnionych neuroprzekaźników zaliczamy: dopaminę, acetylocholinę, serotoninę, kwas gamma-aminomasłowy (GABA), agmatynę, noradrenalinę i glutaminian. Dzielimy je na hamujące i stymulujące i w zależności od ich proporcji pomiędzy sobą, stan naszego umysłu może się zmieniać.  Neuroprzekaźniki decydują o naszym temperamencie, nastroju, naszej postawie wobec innych, zdolnościach przywódczych, uczenia się, zapamiętywania, gotowości do pracy, czy odporności na krytykę. Każdy z nas ma indywidualnie dostosowane proporcje pomiędzy nimi, co sprawia, że jesteśmy w stanie określić czyjś temperament, lub podczas rozmowy rekrutacyjnej stwierdzić, czy dany kandydat nadaje się na stanowisko pracy.

Acetylocholina to neuroprzekaźnik odpowiedzialny za funkcje pamięci, zdolność koncentracji, a także logicznego rozumowania. Poprawia czynność ośrodkowego układu nerwowego, przywraca prawidłową pamięć i funkcje poznawcze. Doskonale sprawia się w kwestii przeciwdziałania zaburzeniom czynności mózgu i dezorientacji, jak również zwiększa motywację, koncentrację, stabilizuje emocjonalnie oraz poprawia sprawność psychofizyczną.

Do najczęściej stosowanych suplementów mających wzbogacić nasz mózg w donory acetylowe należą:

  • Aflosceran choliny (alpha-GPC),
  • Cytykolina (CDP-cholina),
  • Hupercyna-A.

Alpha-GPC aktywuje układ przywspółczulny (relaksujący, uspokajający), zwiększa poziom GABA, obniża zaś aktywność adrenergiczną (układu współczulnego), dzięki czemu niweluje skutki stresu i rozdrażnienia. Wywołuje efekt uspokajający, antystresowy i relaksujący. Wspomaga regenerację układu nerwowego. W związku z wyżej wymienionymi benefitami, najlepiej zażywać ten środek przed snem lub odpoczynkiem, kiedy mózg ma przyswoić informacje i umieścić je w pamięci długoterminowej. Środek ten znajdzie jednak zastosowanie dla osób stremowanych, które czują obawę przed wystąpieniem publicznym, na przykład przed członkami zarządu.

Cytykolina wpływa na wzrost skupienia oraz wydajność psychiczną, a co najważniejsze, jej działanie jest odczuwalne od razu, a nie jak to w innych przypadkach, dopiero po kilku tygodniach stosowania. W przeciwieństwie do alpha-GPC, cytykolina może być stosowania w godzinach porannych, celem mobilizacji procesów poznawczych naszego mózgu. Środek ten pomaga w stanach zmęczenia psychicznego, słabej koncentracji, braku skupienia i zaburzeń pamięci.

Hupercyna-A sprawia, że umysł jest bardzo chłonny. Oznacza to, że może przyswoić na raz bardzo wiele informacji, błyskawicznie je przetwarza i skraca czas reakcji. Jest to bardzo pomocne w szybkim podejmowaniu decyzji. Pozwala na szybkie reagowanie, co w przypadku negocjacji lub blefowania może mieć kluczowe znaczenie.

Porady dietetyka:

  1. Zwiększ swoją odporność – jedz naturalne probiotyki
  2. Przebywaj więcej na świeżym powietrzu i zwiększ swoją aktywność fizyczną.
  3. Dobrym pomysłem będzie również dołożenie suplementacji antyoksydantów.
  4. Jeśli Ci źle – zjedz proteinowy baton Bakalland BA! 😊

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *