Przesilenie wiosenne – co jeść?
14 Marzec, 2018 / • Kategorie: 0

Nadchodzące przesilenie zwiastuje tylko jedno – osłabienie organizmu. Jak się przed nim zabezpieczyć?

Przede wszystkim musimy sobie zdać sprawę z tego, że choćby nasze jelita były zasiedlone przez mnogą armię Bifidobacterium, to osłabienia organizmu i pomniejsze infekcje górnych dróg oddechowych zdarzające się 1-3 razy w roku to absolutna norma.

Niemniej jednak, możemy wesprzeć nasz organizm, aby trzymać się bliżej jednego osłabienia w roku i pozostawić na zdecydowanie lepszą porę, na przykład jesień. Wiosnę i lato zostawmy sobie na przejażdżki na rowerze, romantyczne spacery w świetle księżyca i przebywanie ze znajomymi.

Odporność organizmu jest dość złożonym zagadnieniem i wpływa na nią wiele czynników, jednak warto wyróżnić najważniejsze z nich, do których zaliczamy przede wszystkim szczepy kultur probiotycznych, a także poziom koncentracji witaminy D3 w organizmie.

Przesilenie wiosenne to również kłopoty w utrzymywaniu skupienia się. Bardzo ważną rolę pełnią tutaj nasze neuroprzekaźniki. To związki chemiczne, których cząsteczki przenoszą sygnały pomiędzy komórkami nerwowymi (neuronami) poprzez synapsy – można by te struktury nazwać bramkami – które przenoszą sygnał dalej. Do najbardziej rozpowszechnionych neuroprzekaźników zaliczamy: dopaminę, acetylocholinę, serotoninę, kwas gamma-aminomasłowy (GABA), agmatynę, noradrenalinę i glutaminian. Dzielimy je na hamujące i stymulujące i w zależności od ich proporcji pomiędzy sobą, stan naszego umysłu może się zmieniać.  Neuroprzekaźniki decydują o naszym temperamencie, nastroju, naszej postawie wobec innych, zdolnościach przywódczych, uczenia się, zapamiętywania, gotowości do pracy, czy odporności na krytykę. Każdy z nas ma indywidualnie dostosowane proporcje pomiędzy nimi, co sprawia, że jesteśmy w stanie określić czyjś temperament, lub podczas rozmowy rekrutacyjnej stwierdzić, czy dany kandydat nadaje się na stanowisko pracy.

Acetylocholina to neuroprzekaźnik odpowiedzialny za funkcje pamięci, zdolność koncentracji, a także logicznego rozumowania. Poprawia czynność ośrodkowego układu nerwowego, przywraca prawidłową pamięć i funkcje poznawcze. Doskonale sprawia się w kwestii przeciwdziałania zaburzeniom czynności mózgu i dezorientacji, jak również zwiększa motywację, koncentrację, stabilizuje emocjonalnie oraz poprawia sprawność psychofizyczną.

Do najczęściej stosowanych suplementów mających wzbogacić nasz mózg w donory acetylowe należą:

  • Aflosceran choliny (alpha-GPC),
  • Cytykolina (CDP-cholina),
  • Hupercyna-A.

Alpha-GPC aktywuje układ przywspółczulny (relaksujący, uspokajający), zwiększa poziom GABA, obniża zaś aktywność adrenergiczną (układu współczulnego), dzięki czemu niweluje skutki stresu i rozdrażnienia. Wywołuje efekt uspokajający, antystresowy i relaksujący. Wspomaga regenerację układu nerwowego. W związku z wyżej wymienionymi benefitami, najlepiej zażywać ten środek przed snem lub odpoczynkiem, kiedy mózg ma przyswoić informacje i umieścić je w pamięci długoterminowej. Środek ten znajdzie jednak zastosowanie dla osób stremowanych, które czują obawę przed wystąpieniem publicznym, na przykład przed członkami zarządu.

Cytykolina wpływa na wzrost skupienia oraz wydajność psychiczną, a co najważniejsze, jej działanie jest odczuwalne od razu, a nie jak to w innych przypadkach, dopiero po kilku tygodniach stosowania. W przeciwieństwie do alpha-GPC, cytykolina może być stosowania w godzinach porannych, celem mobilizacji procesów poznawczych naszego mózgu. Środek ten pomaga w stanach zmęczenia psychicznego, słabej koncentracji, braku skupienia i zaburzeń pamięci.

Hupercyna-A sprawia, że umysł jest bardzo chłonny. Oznacza to, że może przyswoić na raz bardzo wiele informacji, błyskawicznie je przetwarza i skraca czas reakcji. Jest to bardzo pomocne w szybkim podejmowaniu decyzji. Pozwala na szybkie reagowanie, co w przypadku negocjacji lub blefowania może mieć kluczowe znaczenie.

Porady dietetyka:

  1. Zwiększ swoją odporność – jedz naturalne probiotyki
  2. Przebywaj więcej na świeżym powietrzu i zwiększ swoją aktywność fizyczną.
  3. Dobrym pomysłem będzie również dołożenie suplementacji antyoksydantów.
  4. Jeśli Ci źle – zjedz proteinowy baton Bakalland BA! 😊

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa ciasteczek w celu dostarczania najwyższej jakości usług dostosowanych do Państwa potrzeb. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek spowoduje ich zapisanie w Państwa przeglądarce. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close