NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

INSTAGRAM

Instagram has returned invalid data.
Żywienie przy wysiłku długodystansowym
20 Kwiecień, 2018 / • Kategorie: 0

W poprzednim artykule wspomnieliśmy o gwarancji zdrowia w postaci uzupełnienia mikrobioty jelit oraz zachowaniu szczelności jelitowej. Tym razem zajmiemy się bardziej kwestią związaną z żywieniem. Wysiłki długodystansowe nie wymagają tak dużej podaży białka, jak bywa to w przypadku sportów o charakterze siłowym. Nie ma więc co się dziwić, że duża część tego środowiska związana jest z wegańskim lub wegetariańskim stylem żywienia. Musimy pamiętać jednak, że białko znajduje się nie tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Znajdziemy je również w produktach roślinnych, choć czeka na nas pułapka związana z takim słowem jak aminogram. Białka możemy podzielić na te lepsze i gorsze – pełnowartościowe i niepełnowartościowe. Do tych pierwszych źródeł możemy zaliczyć kaszę gryczaną, komosę ryżową (quinoa), amarantus, jagody goji, grzyby shitake i boczniaki, a także superfoods, takie jak spirulina, chlorella, czy białko konopne. Duża część środowiska biegowego będzie realizowała całkiem sporą pulę białek właśnie poprzez posiłki węglowodanowe, złożone z powyższych kasz. Jednak czasem warto jest dostarczyć białko odzwierzęce, chociażby w postaci dobrego jakościowo sera koziego lub żółtka jaj.

Węglowodany i tłuszcze to główne składniki energetyczne w diecie biegacza. Powinny być pozyskiwane z pełnowartościowych źródeł, takich jak: ziemniaki, bataty, maniok, tapioka, kasza gryczana i jaglana, ryż i komosa ryżowa. Podczas intensywnych treningów mięśnie tracą złoża glikogenu, który ciało odbudowuje przy odpowiedniej podaży węglowodanów. Tłuszcze w większości przypadków są dodatkiem do diety, jednak część środowiska biegowego propaguje dietę ketogeniczną, bardzo tłustą i jednocześnie skromną w całkowitym udziale węglowodanów. Jeżeli jednak pasuje Ci wizja tłustego bigosu na podwójnej wędzonce, to może powinieneś się zainteresować się tym tematem bliżej.

A co zrobić w momencie, gdy tempo pracy i aktywności fizycznej zmusza nas do życia w ciągłym biegu? Przydałoby się jakieś wygodne źródło przekąski, która będzie zawierała wszystkiego po trochu – nieco białka, tłuszczów, węglowodanów, a także witamin i składników mineralnych i… czegoś ekstra. Na pomoc przychodzi Bakalland z serią batonów proteinowych Bakalland BA!, które stanowią wygodną i przede wszystkim zdrową formę przekąski dostępną dla każdego. W skład niewielkiego, bo 45-gramowego batonu wchodzi blisko 13 g białka, pochodzącego z białka serwatkowego, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne. Dodatek składników wzmacniających wydolność na treningu, takich jak beta-alanina oraz kreatyna, a także dwóch składników adaptogennych – różeńca górskiego oraz żeń-szenia sprzyja zachowaniu sił witalnych, zmniejsza subiektywne odczucie zmęczenia i polepsza zdolności wysiłkowe.

Ze sportowym pozdrowieniem,

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *