Białko jako doskonałe wsparcie naszej diety
25 Maj, 2018 / • Kategorie: 0

Białko jest jednym z podstawowych składników odżywczych codziennej diety. W organizmie pełni bardzo istotne funkcje, wychodzące zdecydowanie ponad mainstreamowe postrzeganie tego elementu, którego działanie najczęściej jest związane z budowaniem masy mięśniowej i zapobieganiem jej rozpadu.

Białko stanowi podstawowy budulec wszystkich tkanek, narządów, enzymów, przeciwciał oraz hormonów. Służy jako ważny transporter substancji odżywczych oraz wpływa na regulację procesów przemiany materii dlatego nie powinno zabraknąć go w naszej codziennej diecie. Skutki niedożywienia białkowego są katastrofalne i doprowadzają do zaburzenia pracy wielu organów.

Zapotrzebowanie na ten składnik pokarmowy jest zależne od płci, masy ciała, aktywności fizycznej oraz innych indywidualnych uwarunkowań. Przyjmuje się, że powinno ono wynosić od 0,8- 1,5 g/kg masy ciała, ale u osób aktywnych fizycznie zapotrzebowanie na ten składnik może być zwiększone i przesuwać się do prawej strony widełek, a nawet wykraczać poza nie. Jednak nie tylko wzmożona aktywność fizyczna wymaga większej podaży białka. Często zapominamy o nim w trakcie dorastania naszych dzieci, czego skutkiem mogą być szerokie zaburzenia w organizmie w procesach wymienionych wyżej.

Nie ulega wątpliwości, że najlepszymi źródłami białka są produktu pochodzenia zwierzęcego, takie jak dobrej jakości mięsa oraz podroby, jaja, ryby i owoce morza, a także drób. Nabiały dostarczane z umiarem również mogą w istotny sposób uzupełnić pulę białka. Źródła roślinne także mogą dostarczać dobrej jakości białka, a oprócz tego cennego błonnika, niezbędnego do prawidłowej pracy jelit. Pomimo faktu, że większość źródeł białka roślinnego nie jest tak pełnowartościowa, bywają tutaj wyjątki. Tak zwane super-kasze, takie jak: gryka, komosa ryżowa, amarantus, czy też teff, mają w sobie pełen zestaw aminokwasów, a więc z powodzeniem mogą być dostarczane w diecie wegańskiej i wegetariańskiej jako dodatkowa pula białka pełnowartościowego. Do pozostałych produktów roślinnej kategorii zaliczymy również jagody goji oraz grzyby shiitake i boczniaki. Z umiarem możemy także wykorzystać nasiona roślin strączkowych, takie jak bób, groch, ciecierzycę, fasolę, czy soję, jednak duży udział lektyn – białek o charakterze antyodżywczym – powoduje, że nie są mile widziane produkty w codziennej diecie.

W diecie najlepsze źródła białka stanowią jaja, dobrej jakości mięso, ryby oraz dodatkowym uzupełnieniem mogą być odżywki białkowe zarówno serwatkowe jak i roślinne, chociaż białko serwatkowe posiada dużo wyższą wartość biologiczną. Skoro już mowa o tym źródle białka, to do grupy tej można z powodzeniem zaliczyć również pełnowartościowe przekąski w postaci batonów proteinowych Bakalland BA! To doskonała forma szybkiego posiłku, zawierającego cenne dla organizmu białko, ale także węglowodany i tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Jest to doskonała opcja dla osób, które nie przepadają za mięsną dietą, ale styl ich żywienia dopuszcza stosowanie produktów mlecznych.

Porady dietetyka:

  1. Wysokobiałkowo nie oznacza mięsnie – super-kasze, takie jak gryka, amarantus, lub komosa ryżowa zawierają spore ilości białka. Łącząc je z odrobiną warzyw i sera koziego lub owczego otrzymacie pełnowartościowy, smaczny posiłek, w którym nie znajdzie się ani gram mięsa, a ilość białka będzie odpowiednia
  2. Białko, choć bardzo ważne, nie musi być częścią każdego posiłku. Jednak wiele osób przesadza z ilością węglowodanów i tłuszczów w diecie, jednocześnie zaniedbując białko. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką batony proteinowe Bakalland BA!– świetną, wysokobiałkową przekąskę.
  3. Białko przyspiesza tempo przemiany materii na drodze zwiększonej termogenezy po posiłku. Oznacza to, że więcej kalorii ulega spaleniu, a nam łatwiej jest zachować szczupłą sylwetkę.
  4. Białko daje również sytość. Pierś kurczaka lub inne, chude źródło białka to niewiele kalorii, a bardzo przyjemnie hamuje odczucie głodu. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze chude oznacza zdrowsze! Tłuszcz jest także bardzo potrzebnym składnikiem diety i wycinacie go nie daje pozytywnych rezultatów!
  5. Posiłki zawierające więcej białka pomagają stymulować wrażliwość tkanek na działanie insuliny, co docenią osoby insulinooporne, ale także wszyscy pragnący odżywić swoje ciężko pracujące mięśnie.

Jakub Mauricz

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa ciasteczek w celu dostarczania najwyższej jakości usług dostosowanych do Państwa potrzeb. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek spowoduje ich zapisanie w Państwa przeglądarce. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close