NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

INSTAGRAM

Instagram has returned invalid data.
Przechwytywanie
Rozciąganie izometryczne – strzał w dziesiątkę

Jeśli trenować to systematycznie i co do tego raczej nikt nie ma wątpliwości. Ale czy wszyscy pamiętają, że rozciąganie stanowi elementarną część każdego treningu?

Widzę to każdego dnia. Masę ludzi na siłowniach, którzy wykonują 3-minutową rozgrzewkę (o ile w ogóle to robią), a po właściwej części treningu z dumą robią selfiaka i idą do szatni. Gdzie stretching? O tym prawie nikt już nie pamięta. Czemu? Nie mam pojęcia. Mięśnie, które poddawane są ciągłej pracy rosną, stają się twarde, ale także coraz bardziej zbite, „posklejane” i niestety obolałe. Można temu łatwo zapobiec pamiętając o regularnym rozciąganiu.

Na co więc zwrócić szczególną uwagę rozciągając się?
Zależy jaką dyscyplinę uprawiasz! W takich aktywnościach jak gimnastyka, niektóre style tańca czy pole dance wymagana jest skrajna gibkość. Jeśli zajmujecie się fitnessem albo chodzicie na siłownię, ale przez większą część dnia siedzicie, należy zwrócić szczególną uwagę na rozciąganie tylnej taśmy nóg, a także pracę nad mobilnością kręgosłupa i rozciąganiem mięśni pleców. Mięśnie, które są zwykle trzymane w pozycji skróconej, tracą siłę w sytuacji rozciągnięcia. Zanim się człowiek obejrzy, usztywnienie zmienia go w mebel.
Jeśli chcecie poznać skuteczny sposób rozciągania, polecałabym wam rozciąganie izometryczne. Moje obserwacje z ostatnich kilku lat, wskazują na to, że jest to jednak jedna z najlepszych metod stretchingowych i dotyczy to zarówno tych trenujących zawodowo jak i osoby, których zakresy ruchu stają się z czasem coraz mniejsze.

Na czym polega?

Na skurczu, a następnie odprężeniu mięśnia. Aby rozwinąć siłę i gibkość dzięki zasadom izometryki, rozciągnij się najdalej jak możesz w danym ćwiczeniu, a potem napnij rozciągnięte mięśnie. Po 10 sekundach (nadal się rozciągając) rozluźnij mięsień. Prawdopodobnie zaobserwujesz, że jesteś w stanie odrobinę pogłębić dzięki temu zakres ruchu. Rozciąganie wzrośnie, w miarę jak różne części ciała „popuszczą”, gdy napięcie zostanie zwolnione. Aby zadbać o bezpieczeństwo ćwiczenia, nie pozwól by w momencie rozluźnienia mięśnia rozciągnąć go zbyt mocno. Powtarzaj ćwiczenie tak długo aż nie będziesz już w stanie zwiększać zakresu danego ruchu.

PicsArt_07-03-01.10.43

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *