NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

INSTAGRAM

Instagram has returned invalid data.
Zakwasy – jak sobie z nimi radzić?
18 Maj, 2018 / • Kategorie: 0

Zasadniczo to co ludzie nazywają zakwasami to naprawdę coś zupełnie innego – zakwasy to bezpośredni efekt jaki mamy po mocnym treningu gdzie nasze mięśnie nie odpowiadają tak jak powinny – czyli mają rozchwiany tonus i drżą oraz same niekiedy wykonują akcje bez naszej woli – np. nogi same się uginają.  To co ludzie potocznie nazywają zakwasami to tak naprawdę DOMS – czyli opóźnione bolesności mięśniowe czyli efekt powstały na skutek intensywnego treningu, gdzie mięśnie zbyt długo pracowały na dużej intensywności lub były rozciagane ponad swoje fizjologiczne granice i przez to uległy uszkodzeniom, które odczuwamy następnego dnia lub przez kilka następnych dni.

Najlepszym sposobem na szybkie poradzenie sobie z tą niekoniecznie przyjemną dolegliwością ( wszystko zależy od stopnia uszkodzeń – czy to tylko lekka sztywność i odczuwanie danego mięśnia czy upośledzające normalne czynności bóle, które powodują że chodzenie po schodach to tortura ) to koncentracja na regeneracji poprzez proste zabiegi odnowy biologicznej oraz delikatny ruch, który spowoduje zwiększony przepływ krwi w obrębie obolałego mięśnia.  Zabiegi odnowy biologicznej jakie każdy może sobie zafundować to np. kąpiel kontrastowa czyli zamienny prysznic gdzie używamy gorącej wody (która ma na celu rozszerzenie naczyń krwionośnych i tym samym przyspieszenie krążenia) oraz bardzo zimnej wody (która ma na celu obkurczenie naczyn krwionośnych oraz działanie zimna hamuje dalszy rozwój stanów zapalnych). Naprzemienne zwężanie i rozszerzanie naczyń krwionośnych będzie przyspieszało przepływ przez naczynia włosowate i tym samym da nam lepszy transport substancji odżywczych do mięśni co przyspieszy regenerację obolałych mięśni.
Delikatny ruch, najlepiej w formie gdzie nie ma zbyt dużo pracy ekscentrycznej (czyli tej gdzie mięsień jest rozciągany pod naporem ciężaru – np. gdy opuszczamy sztangę lub gdy zbiegamy z górki ) pozwoli nam również przyspieszyć krążenie w obrębie danego obolałego obszaru i tym samym przyczyni się w znacznym stopniu do lepszej regeneracji.  Zgodnie z zasadą czym się strułeś tym się lecz.  Jak widać nie trzeba tu wiele – można dodać jeszcze odpowiednią suplementację w aminokwasy i inne substancje potrzebne do budowy tkanki mięśniowej. Podstawą jest tutaj odpowiednio szybkie reagowanie gdy wiemy, że dany trening przekroczył nasze zdolności regeneracyjne – w momencie gdy zaczynamy działać dopiero jak ból już upośledza funkcjonowanie to zbliżamy się do końca odczuwania efektu potocznie zwanych „zakwasów”

Maciej Bielski

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa ciasteczek w celu dostarczania najwyższej jakości usług dostosowanych do Państwa potrzeb. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek spowoduje ich zapisanie w Państwa przeglądarce. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close