Arek – od zera do crossfittera
19 Lipiec, 2017 / • Kategorie: 0

Kilka słów o mnie:

Cześć, nazywam się Arkadiusz Habrzyk i na co dzień zajmuję się CrossFit-em.  W social media jestem znany jako  „od zera do crossfittera”.  Sport jest moją pasją, więc prężnie rozwijam się w tym kierunku, czy to w roli zawodnika, czy trenera.

Jak wyglądały Twoje początki? Było ciężko?

Zacząłem trenować już w wieku sześciu lat – wtedy był to boks, po kilku latach dodałem do tych treningów Brazylijskie Jiu-Jitsu. Wiele wygranych zawodów, większość walk wygranych przed czasem, obozy, popołudnia spędzone na salkach treningowych i tak do dnia kiedy ułyszałem o treningu CrossFit. Początkowo raz w tygodniu po godzince uzupełniałem w ten sposób swój plan treningowy sztuk walki. Aż do dnia, kiedy powiedziałem sobie, że kończę z pewnym rozdziałem, któremu zawdzięczam wiele. Postanowiłem zacząć trenować CrossFit – tak naprawdę wyszło spontanicznie.

Czy było ciężko? Bywały na prawdę trudne momenty, a najśmieszniejszym utrudnieniem było, to, że pewnego czasu miałem zakaz trenowania przez około rok postawiony przez moich rodziców, którzy zawsze byli przeciwni sportom walki, gdzie często dostawało się po twarzy. Wtedy nie potrafiłem tego pojąć, dzisiaj jestem w stanie to zrozumieć i nie mam im tego za złe. Czy to oznacza, że nie trenowałem przez rok? Nie do końca. Dla chcącego nic trudnego! (A ile to medali udało się zdobyć w tym okresie). J

Jeśli jesteś zainteresowany jak wyglądała moja przygoda z CrossFit-em, zapraszam do obejrzenia krótkiego materiału video:  https://youtu.be/jPy9x_Ab2eI

Dlaczego postawiłeś właśnie na ten sport?

Jest to kwestia bardzo ciekawa, tak jak już wspomniałem, zacząłem trenować CrossFit z dnia na dzień. Z początkowej 1 godziny uzupełniającej plan treningowy sztuk walki, doszło 5/6 treningów po 2-4h dziennie. Nie mam pojęcia, dlaczego i co mnie tak przyciągnęło do tego sportu. Po prostu to poczułem. W żadnym wypadku nie zmuszam się do treningów, jest to czas na który często czekam cały dzień, by pójść do klubu i po raz kolejny dać z siebie wszystko.

Gdybyś miał wyjaśnić na czym polega CrossFit osobie, która nigdy nie słyszała o tej aktywności – jakbyś ją opisał?

Są to ciągłe zmienne ruchy funkcjonalne o wysokiej intensywności. Ruchy funkcjonalne to takie, które występują w życiu codziennym. Na przykład podnoszenie toreb z zakupami możemy porównać do martwego ciągu, siadanie na krześle do przysiadów. Są to ruchy wielostawowe, na treningach nie izolujemy mięśni, jak w przypadku klasycznej siłowni, ponieważ w życiu codziennym to się praktycznie nie zdarza. Celem CrossFit-u jest uzyskanie jak największej sprawności naszego organizmu, nie wielkości bicepsów. 😉

CrossFit dzieli się na gimnastykę, podnoszenie ciężarów, i ćwiczenia wydolnościowe, czyli m.in. bieganie, rower lub pływanie.

Co w sporcie daje Ci największa satysfakcję?

Największą satysfakcję przynosi mi progres – mój, jak i moich podopiecznych. Szczerze, bardziej cieszę się, gdy mogę komuś pomóc schudnąć, przybrać na masie lub polepszyć wyniki, niż z własnych osiągów.

Mógłbyś opisać swój trening?

Wszystko zależy na jakim etapie przygotowania jestem. Na trening poświęcam od 2 do 4 godzin. Rozpoczynam klasycznie od 15-30 minutowej rozgrzewki, po czym przechodzę do głównego treningu. Bardzo często zaczyna się on od podnoszenia ciężarów czyli np. rwań, bądź zarzutów sztangi, po czym przechodzę to tzw. Conditioningów. Przykładowo taki trening może składać się z 5 rund na czas: 30 kcal spalonych na wioślarzu, -20 zarzutów sztangi, -10 podciągnięć na drążku. Trudno opisać mój trening, gdyż plan codziennie wygląda inaczej.

Jakie są Twoje plany sportowe na najbliższy czas?

W głównej mierze interesuje mnie teraz rozwój w roli trenera, czyli tego co sprawia mi największą radość. Chcę poszerzać swoją dotychczasową wiedzę i doświadczenie.

Co poradziłbyś osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem i mówią „To nie dla mnie! Nie dam rady!”?

Jak to nie dasz rady?! Sport jest dla każdego, zobaczysz warto. Jeśli znów nie wiesz jak zacząć polecam skontaktować się z odpowiednim trenerem, który pokieruje, poprawi technikę, ułoży plan czy też stanie się świetnym motywatorem.

Jak wygląda strój do ćwiczeń? Czy trzeba go specjalnie dobierać?

Jedynie czego potrzebujemy to chęci i miejsca, w którym możemy taki trening wykonać, np. box crossfitowy. Wystarczy zwykła koszulka, spodenki i buty. Gadżety to tylko dodatek.

Co daje Ci ćwiczenie?

Odcięcie się od codziennych problemów i stresu.

Skąd czerpiesz energię?

Z treningów, od ludzi z pasją, od podopiecznych- to napędza mnie każdego dnia.

Czy sport to Twój sposób na życie?

Dokładnie tak. Zawsze chciałem by pasja była moją pracą.

Największa zaleta uprawiania sportu to….?

Nie potrafię wymienić jednej, myślę, że każdy znajdzie tę swoją największą. Jest to kwestia indywidualna.

Dla kogo ten sport jest idealnym sportem?

Dla osób, które chcą czuć się lepiej, chcą być sprawniejsi, nie lubią nudy na treningach.

5 miejsc, które polecasz:

  • CrossFit Siemianowice
  • CrossFit Zabrze
  • CityFit Katowice
  • Park Śląski
  • Wszystkie ciekawe miejsca w plenerze, szczególnie tereny górskie.

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *