46502064_1976991432347848_1630583878659866624_o
Tomek Prykowski – biegi przeszkodowe
29 Listopad, 2018 / • Kategorie: 0

Kim jestem?

Tomasz Prykowski – od 9 roku życia uprawiam sport, począwszy od piłki nożnej, przez sztuki walki, wspinaczkę wysokogórską, sporty sylwetkowe i finalnie biegi z przeszkodami.
Jestem trenerem i założycielem drużyny sportowej Sportera OCR Łódź skupiającej swoją działalność szczególnie na tych bardziej ekstremalnych sportach. Głównie są to biegi z przeszkodami, ale wyzwań szukam także w innych dyscyplinach.

Jak to wszystko się zaczęło?

Biegami z przeszkodami zacząłem się interesować na początku 2016 roku, długo nie traktowałem tej dyscypliny poważnie, raczej jako hobby i sposób na spędzenie czasu z ludźmi. Pewnego razu dałem się namówić na start w Mistrzostwach Europy, jednak ostatecznie nie zdążyłem kupić pakietu startowego. Tak zaczęła się moja poważna przygoda z OCRem, która całkiem niedawno zatrzymała się na etapie udziału w Mistrzostwach Świata w Londynie i reprezentowaniu Polski na World’s Toughest Mudder w USA. To nie koniec! 😉

Czy początki były łatwe?

Moje początki były łatwe, ponieważ od zawsze byłem… świrnięty.
Już za czasów „podstawówki”, gdy piłka wpadała na drzewo na wysokość 3 piętra, to właśnie ja się po nią wspinałem. Chyba właśnie wtedy narodziła się miłość do adrenaliny, która pozwoliła mi robić szalone rzeczy przez resztę mojego życia.

Czy potrzebujesz specjalnego stroju?

Moim zdaniem nie 😉 Bardzo długo startowałem w butach z Decathlona za 59 zł, podczas gdy inni zawodnicy mieli na sobie kilka tysięcy złotych.  Ważne w tej dyscyplinie jest aby znaleźć dobrze wyposażoną siłownię i dobre miejsce do treningów biegowych. Reszta to wiedza na temat treningu, fizjologii, anatomii, metodologii treningu. I właśnie to uważam za najważniejsze w tym sporcie.

Jak wyglądają treningi?

Moja rutyna? Jest zależna od momentu w sezonie.  W okresie startowym i przygotowawczym wchodzę w tryb „zmęczenie to tylko plotki” wstaje wcześnie rano, czasami robię 2 treningi dziennie. Czasami tylko jeden lub żadnego. Plan do wykonania jest święty.
Aktualnie odpoczywam jednak psychicznie od tamtego trybu i pozwalam sobie na przyjemności sportowe i nie tylko.

Co najbardziej lubisz w sporcie?

Gdybym nie robił OCR, prawdopodobnie zająłbym się K1, albo wspinaczką. Pasjonuje mnie odnajdywanie zasad fizyki w sportach, które uprawiam, zrozumienie tego co robię, dlaczego moje ciało pracuje tak a nie inaczej przy danej czynności.  Powyższe sporty charakteryzują się bardzo skomplikowanym sposobem używania ciała i przekazywania siły i i właśnie to lubię najbardziej. 😉

Co poradziłbyś osobom, które są na początku swojej sportowej przygody?

Boisz się? Przeraża Cię to? Właśnie dlatego trzeba złapać byka za rogi i dać się pozytywnie zaskoczyć. Dawka endorfin na mecie jest potężna! Zmiany w myśleniu na co dzień ogromne!
Spójrz na to jak na metaforę swojego życia- bieg to Twoje życie, napotykasz przeszkody, czasami nie sprawiają Ci one problemu, czasami Cię zatrzymają. Ale stawiając im czoła lub współpracując z innymi jesteś w stanie je przezwyciężyć!

Czy są inne dyscypliny sportu, które Cię interesują?

Inne dyscypliny? To jest właśnie OCR! Żeby być dobrym w OCR trzeba mieć wydolność biegacza, chwyt wspinacza, zwinność gimnastyka, siłę crossfittera, przydatną umiejętnością jest także pływanie – to wszystko trzeba połączyć zmyślnie w całość. Nie robię nic poza tym co mi jest niezbędne, bo nie starczyłoby mi doby.

 Skąd czerpiesz motywację?

Mam jasno określony cel – wiem co chce osiągnąć, kiedy i w jaki sposób.
W sporcie jest łatwo, bo to zazwyczaj konkretne miejsce w klasyfikacji na wybranych zawodach. Im wyższy cel i ambicje, tym łatwiej o wytrwałość w postanowieniu.

Największa zaleta uprawiania sportu to?

Największą zaleta uprawiania sportu jest rywalizacja jaką można poczuć.
To właśnie ona i smak zwycięstwa, niekoniecznie nad kimś, ale nad samym sobą pozwala diametralnie zmienić sposób postrzegania świata i siebie w nim. Pozwala znaleźć odwagę i pewność siebie – tę zdrową, przez którą przemawia wiara w siebie. Zarówno zwycięstwo, jak i porażka uczą bardzo wielu ważnych w życiu rzeczy.

Są osoby, które Cię inspirują?

Moimi sportowymi autorytetami są moi pierwsi trenerzy z innych dyscyplin. Marcin Pyrdoł, Mikołaj Lewandowski, Cezary Byczkiewicz. Oni ukształtowali mnie przede wszystkim jako trenera, ale i  zawodnika. Oni pokazali mi jak wiele można osiągnąć dzięki uprawianiu sportu.

Co pomaga Ci utrzymać dietę?

Dbam o swoje ciało pod względem funkcjonowania, rozciągam je, rolluję, zimą uwielbiam kąpać się w lodowatej wodzie i morsować! Terapia zimnem jest czymś co uwielbiam.
Dieta jest ukierunkowana, lecz nie sztywna. Znam podstawowe założenia i się ich trzymam – resztę robię słuchając swojego ciała.  Ostatnia równie ważną rzeczą są wizyty u fizjoterapeuty. Szybki progres = dużo naprawiania. 😉

Mistrzostwa Świata w Londynie brzmią bardzo ciekawie, mógłbyś nam opowiedzieć coś więcej o tej przygodzie na zakończenie naszego wywiadu?

Uczucie podróżowania po świecie z Orłem na piersi by reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej pozostanie w moim sercu już na zawsze.  Co do samych startów w Londynie – ambicje miałem większe, ale tak szybko jak rozwija się ta dyscyplina, tak samo szybko ja się jej uczę i się do niej adaptuję. Startowałem w kategorii wiekowej, w której udało mi się zająć 16 miejsce na dystansie 15 km. Ambicje były, są i będą większe, ale na wszystko przyjdzie czas. to moja pierwsza impreza międzynarodowa. Już nie mogę się doczekać trudniejszych technicznie, czyli lepszych dla mnie Mistrzostw Europy 2019, które odbędą się w czerwcu w Gdyni! 

Chcecie bliżej poznać Tomka? Odwiedźcie jego profile na FB i IG.

 

 

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa ciasteczek w celu dostarczania najwyższej jakości usług dostosowanych do Państwa potrzeb. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek spowoduje ich zapisanie w Państwa przeglądarce. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close