alternatywne jedzenie dla słodyczy

Wiele osób uwielbia smak słodyczy, jednak ze względu na przestrzeganie diety lub po prostu dla własnego zdrowia chce z nich zrezygnować. Czym zastąpić słodkie przekąski, aby zaspokoić swój apetyt, jednocześnie nie łamiąc zasad diety? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co jeść zamiast słodyczy.

Co jeść zamiast słodyczy? 

Istnieje wiele zdrowych zamienników dla słodkich przekąsek. Poniżej znajdziesz kilka ciekawych propozycji.

Migdały

Migdały są bogate w białko i tłuszcze. Ponadto przyjemnie chrupią podczas jedzenia.

Jabłka

Są chrupiące i pożywne – dają uczucie sytości na długi czas. W dodatku szybko zaspokajają ochotę na słodycze.

Jabłka z masłem orzechowym i cynamonem

Do zrobienia takiej przekąski wystarczy jabłko, dobrej jakości masło orzechowe i mielony cynamon.

Suszone figi

Figi to świetna przekąska, zarówno w formie świeżej, jak i suszonej. Pamiętaj o wybraniu prostego składu, w którym nie widnieją żadne dodatki. Przekąska z fig to jeden-dwa owoce pokrojone w drobniejsze kawałki.

Orzeszki ziemne

Orzeszki to przekąska pyszna, lecz wysokokaloryczna. Dlatego najlepiej zjadać ich maksymalnie garść, a w dodatku wybierać te bez dodatku soli. 

Świeże daktyle

Daktyle są tak słodkie, że jeden owoc z pewnością na długo zaspokoi apetyt na słodycze.

Banany i lody bananowe

Na słodką przekąskę sprawdzą się też banany. Dojrzałe owoce są bardzo słodkie i świetnie zastępują niezdrowe słodycze. Można prosto zrobić z nich lody bananowe. Wystarczy tylko zblendować banany i wstawić do zamrażarki.

Orzechy nerkowca

Orzechy zawsze sprawdzają się jako przekąska. Przed zjedzeniem nerkowce można podprażyć w piekarniku, dzięki czemu nabiorą niezwykłego aromatu.

Jogurt naturalny z syropem klonowym i owocami

Jogurt naturalny w połączeniu z owocami i syropem klonowym jest idealnym zamiennikiem dla klasycznych, niezbyt zdrowych deserów mlecznych. Z jogurtem najlepiej połączyć garść sezonowych owoców i dosłodzić z łyżką syropu klonowego. Weganie mogą zastąpić jogurt śmietanką kokosową, natomiast dodatkowa łyżka granoli zaspokoi nieco większy głód.

Pudding z chia

Pudding z chia to namiastka prawdziwego deseru. Dwie łyżki nasion chia zalej połową szklanki mleka kokosowego, a do tego dodaj łyżkę syropu klonowego. Po upływie około 20 minut pyszny pudding będzie gotowy.

Plastry kokosowe 

Plastry kokosowe są chrupiące oraz mają pyszny smak. Warto mieć je pod ręką, kiedy najdzie Cię ochota na słodką przekąskę. Najlepszym wyborem będą plasterki ekologiczne.

Czekoladowy koktajl

Jeśli masz ochotę na czekoladę, spróbuj zdrowego słodkiego koktajlu. Do jego zrobienia użyj banana, kiwi, połowę awokado, mleko migdałowe oraz łyżeczkę oleju kokosowego. Do tego dodaj łyżeczkę kakao, które nada czekoladowego posmaku.

Czym jest uzależnienie od cukru?

Uzależnienie od cukru objawia się różnie, jednak najczęściej można je zauważyć, kiedy bardzo często masz ochotę na słodkie przekąski i nie jesteś w stanie ich sobie odmówić. Gotowość do przezwyciężenie wszelkich trudności, aby tylko zdobyć ulubioną słodycz może świadczyć o poważnym problemie. Skąd bierze się uzależnienie od cukru?

Jest kilka powodów, które na to wpływają.

  • Cukier podnosi poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia w organizmie. Jest ona odpowiedzialna za dobre samopoczucie, uczucie zrelaksowania, spokoju lub pozytywnego pobudzenia.
  • Nagły wzrost cukru we krwi, a następnie równie szybki spadek wpływa niekorzystnie na gospodarkę insulinową i skutkuje odczuwaniem uspokojenia i senności.
  • Ludzki mózg w sposób specyficzny odbiera słodki smak. Podrażnienia kubki smakowe w podwzgórzu, przez co zwiększa się wydzielanie substancji endorfin. Wprawiają one w nastrój zadowolenia i szczęścia.

Dlaczego cukier szkodzi? 

Jest wiele dowodów, które potwierdzają negatywny wpływ cukru na zdrowie. Jest to przede wszystkim fakt, że jego duża podaż powoduje nagły skok poziomu glukozy we krwi, przez co widocznie wpływa na wahania nastroju. Na dłuższą metę może być istotną przyczyną insulinooporności oraz cukrzycy typu 2.

Hiperglikemia, czyli podwyższony poziom cukru we krwi może również prowadzić do miażdżycy i uszkodzenia mięśnia sercowego. Obserwacyjne badanie z 2014 roku pokazało, że u osób często spożywających duże ilości cukru (więcej niż 20% energetyczności diety) znacznie częściej występowały choroby układu krążenia.

Co warte podkreślenia, nadmiar cukru odkładany jest przez organizm w postaci tkanki tłuszczowe, zarówno tej podskórnej, jak i wewnątrz jamy brzusznej. Dieta w niego obfita może spowodować m.in. stłuszczenie wątroby czy otyłość brzuszną, która  z kolei uznawana jest za czynnik ryzyka udaru mózgu.