pilates

Na czym polega pilates?

Pilates to uniwersalny program treningowy, który wzmacnia wszystkie grupy mięśniowe. Zapożycza się z wielu innych aktywności sportowych: tai chi, jogi, baletu i gimnastyki. Trening ten ma na celu rozciągnięcie mięśni, wydłużenie i wzmocnienie mięśni głębokich (bez ich nadmiernego rozbudowywania), poprawę postawy, obniżenie poziomu stresu oraz poprawę zdrowia ćwiczących.

Kim był Joseph Pilates?

Pilates został wymyślony na początku XX wieku, przez człowieka o imieniu Joseph Humbertus Pilates, który pracował jako medyk podczas I wojny światowej. Rehabilitował rannych żołnierzy, stosując swój własny schemat fitness. Dzięki autorskim ćwiczeniom, powrót do zdrowia został znacznie przyspieszony.

Co daje Pilates?

Do głównych korzyści wynikających z ćwiczeń pilates należą: 

  • Poprawia krążenie krwi, 
  • Poprawia postawę, 
  • Wzmacnia mięśnie głębokie,
  • Zwiększa elastyczność mięśni,
  • Zwalcza ból pleców, 
  • Zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni, 
  • Zwiększa zakres ruchu w stawach.

Zasady ćwiczeń Pilatesu

Oddech – W Pilatesie oddech jest bardzo ważnym elementem ćwiczeń. Każde ćwiczenie związane jest z oddychaniem. Aby przygotować się do wykonania konkretnego ćwiczenia, robimy wdech. Natomiast wydech wykonujemy razem z ruchem. Wdychając, napinamy mięśnie (podczas wdechu), lub je rozluźniamy (podczas wydechu).

Równowaga – Niektóre ćwiczenia Pilates wymagają stabilności ciała i równowagi. Aby ustawić ciało w odpowiedniej pozycji, należy aktywować mięśnie głębokie. Kontrola – Kontrola i świadomość naszego ciała zapewnia, że nasze ruchy są precyzyjne. Angażujemy odpowiednie mięśnie i czujemy jak nasze ciało pracuje.

Skupienie – Podczas pilatesu należy się skupić. Wymaga on całkowitej koncentracji. Podczas treningu porzuć swoje zmartwienia. Zapomnij o nich. Skup się na poszczególnych ruchach w swoim ciele.

Pilates – rodzaje ćwiczeń 

Ćwiczenia mogą wykonywać nie tylko osoby w pełni sprawne, młode, zdrowe i silne, ale również sprawdzają się jako ćwiczenia dla osób starszych i przewlekle chorych, a nawet dzieci. Można stosować te ćwiczenia bez względu na masę ciała czy kondycję. Poniżej opisujemy ćwiczenia na kręgosłup i mięśnie brzucha:

Pilates – kręgosłup 

Ćwiczenia pilates na kręgosłup wzmacniają jedną z największych sił tej metody treningowej. Dzięki nim możesz pozbyć się bólu i zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia urazów pleców w przyszłości. Zacznij od rolowania kręgosłupa. Stań prosto z szeroko rozstawionymi stopami. Z wdechem unieś kręgosłup w kierunku nieba, z wydechem zacznij opuszczać tułów w kierunku podłogi. Rób to bardzo powoli

Pilates  – mięśnie głębokie

Zaplanuj swój trening brzucha. Przyjmij pozycję jak sprinter na bloku startowym. Policz do pięciu, a następnie zrób wydech i wciągnij swój abs, jakbyś chciał dotknąć pośladkami małej części pleców. Następnie w ciągu pięciu sekund ponownie rozluźnij mięśnie. Choć to ćwiczenie wydaje się bardzo proste, szybko poczujesz, jak mocno pracuje twój abs.