Jak się zdrowo odżywiać?

Zdrowe odżywianie jest niezbędnym warunkiem utrzymania organizmu w jak najlepszej kondycji. Prawidłowo zbilansowane posiłki dostarczają organizmowi energię, ale również wspomagają procesy regeneracyjne u osób aktywnych fizycznie. Jak się zdrowo odżywiać, by cieszyć się witalnością i siłą?

Istnieje wiele czynników wpływających na zaburzenie równowagi organizmu. Składają się na to m.in.: spożywanie wysoko przetworzonych posiłków, stres, częste przyjmowanie leków, nadmiaru suplementów diety czy życie w zanieczyszczonym środowisku.

Wszystkie te czynniki wpływają bardzo niekorzystnie na organizm, niejednokrotnie prowadząc do różnego rodzaju chorób związanych np. z układem krążenia. Zaburzenie funkcji jednego narządu pociąga za sobą utrudnienia w funkcjonowaniu kolejnego organu, a to może doprowadzić do całościowej dysfunkcji organizmu.

Możemy temu zapobiec poprzez wdrażanie odpowiedniej diety, bogatej we wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Zdrowe odżywianie powinno być podstawowym elementem higieny ciała już od najmłodszych lat.

Regularne posiłki i odpowiednia kaloryczność

Jedną z zasad zdrowego odżywiania jest spożywanie regularnych posiłków o odpowiedniej kaloryczności. Zapotrzebowanie energetyczne jest kwestią indywidualną, zależną m.in. od aktywności fizycznej, wieku, płci, masy ciała czy wzrostu.

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne pozwala określić wskaźnik BMR. Podaje on przybliżoną do optymalnej wartości ilość niezbędnych kilokalorii, które należy przyjąć, aby utrzymać metabolizm na odpowiednim poziomie. Można również skorzystać z pomocy dietetyka, który w profesjonalny sposób określi potrzeby żywieniowe organizmu.

Prawidłowa dzienna podaż kalorii przekłada się na uzyskanie pożądanych efektów wizualnych oraz wymarzonej sylwetki. Jeśli chodzi o regularność posiłków, powinno się je spożywać co 3 – 4 godziny. Wiąże się to z przyjmowaniem około 4 do 5 posiłków w ciągu dnia.

Należy również pamiętać, że porcje dań nie powinny być zbyt duże, aby nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Stosowanie podanej metody żywienia zapobiega nagłym spadkom stężenia glukozy we krwi, co z kolei ogranicza zbyt szybkie odczuwanie głodu. Wiąże się to ze zmniejszoną ochotą sięgania po niezdrowe przekąski i podjadania.

Z czego powinno się składać zdrowe jedzenie?

Każdy posiłek spożywany w ciągu dnia powinien być odpowiednio zbilansowany. Oznacza to, że musi zawierać wszystkie niezbędne dla organizmu składniki odżywcze w zmiennych proporcjach, czyli węglowodany, tłuszcze, białka, witaminy i minerały. Nie należy również zapominać o błonniku, który przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania jelit i wspomaga procesy trawienne.

Z pewnością nie powinno się wykluczać z diety konkretnego składnika odżywczego, jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań. Błędem jest całkowite wyeliminowanie np. węglowodanów z diety osoby pragnącej zrzucić kilka kilogramów, bowiem to właśnie węglowodany są głównym źródłem energii. Pozwalają również na zrównoważenie strat glikogenu, którego rezerwy wyczerpują się podczas intensywnego wysiłku fizycznego oraz w ciągu nocy.

Jeśli jednak istnieją powody (np. choroba autoimmunologiczna), dla których dana osoba nie może spożywać pewnej grupy produktów, należy ten składnik odżywczy z diety wyeliminować. Za przykład może posłużyć choroba Hashimoto (przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy), w której rezygnacja ze spożywania pszenicy znacząco poprawia przebieg leczenia.

Z kolei rezygnacja ze spożywania tłuszczów trans (które zawierają m.in. margaryny, słodycze, chipsy, smażone potrawy, żywność fast food) pozwala na obniżenie stężenia frakcji tzw. złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższenie frakcji dobrego cholesterolu (HDL).

Dlatego też komponując pełnowartościowy posiłek, należy skupić się na tym, aby zawierał odpowiedniej jakości tłuszcze roślinne nienasycone (np. oliwę z oliwek, olej rzepakowy), węglowodany złożone (kasze, pieczywo pełnoziarniste) oraz białko z odpowiednim składem aminokwasów.

Nie należy zapominać o właściwym nawodnieniu organizmu (ok. 2 litry na dobę), gdyż woda zapewnia odpowiednie środowisko dla przemian biochemicznych. Warto zaznaczyć, że herbata czy kawa nie nawadniają organizmu, gdyż ze względu na obecność metyloksantyn (teina, kofeina) zwiększają objętość wydalanych płynów.

Jak jeść zdrowo? Czytaj etykiety!

Czytanie etykiet to niejednokrotnie klucz do sukcesu. Kierując się zasadami zdrowego odżywiania, należy zwrócić szczególną uwagę na jakość produktu, proporcje substancji odżywczych w nim zawartych, zastosowane barwniki, konserwanty, ilość cukru czy słodzików.

Jednakże chęć zdrowego odżywiania nie przekreśla niemożności sięgnięcia po przekąski, o ile oczywiście mają odpowiedni skład jakościowy i ilościowy. Takie standardy spełnia seria batonów proteinowych Ba! Protein, które posiadają odpowiednio dobrane składniki odżywcze, m.in. białko WPC80, węglowodany, najwyższej jakości tłuszcze, a także bogactwo witamin i minerałów wpływających na dobre samopoczucie.

Ponadto batony proteinowe Ba! Protein nie zawierają cukru ani słodzików. Są więc idealnym rozwiązaniem dla osób pragnących zdrowo się odżywiać.

© 2019 Bakalland S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.