Na czym polega keto?

1 min czytania

dieta ketogeniczna

W organizmie człowieka istnieją różne składniki odżywcze, takie jak: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały. Wiele osób stosuje diety eliminacyjne, by poprawić stan zdrowia lub zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Jedną z nich jest dieta keto, opierająca się na ograniczeniu spożycia węglowodanów. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, na czym polega dieta keto!

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu węglowodanów do minimum. Organizm produkuje ciała ketonowe, aby dostarczyć sobie energii zamiast glukozy. Uczestnicy diety muszą spożywać mniej niż 50 g węglowodanów dziennie, aby wejść w stan ketozy. Węglowodany powinny stanowić mniej niż 10% dziennego spożycia kalorii, ale nie ma limitu dotyczącego ilości kalorii spożywanych każdego dnia.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Dieta ketogeniczna wyklucza produkty zbożowe, słodycze i gazowane napoje. Produkty spożywcze dozwolone w diecie ketogennej to:

  • oliwa z oliwek,
  • mięso,
  • jaja,
  • olej kokosowy,
  • nabiał,
  • nasiona,
  • orzechy.

Warzywa dopuszczalne w diecie ketogenicznej to bakłażan, awokado, pomidory, brokuły, ogórki zielone, sałata cukinia,, jarmuż, szpinak, papryka oraz szparagi.

Zalety i wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna została pierwotnie opracowana do leczenia napadów padaczkowych u dzieci, ale badania dowiodły, że może przynosić inne korzyści zdrowotne. Może być wykorzystywana jako terapia schorzeń neurologicznych, redukować częstotliwość migren, zmniejszać ryzyko cukrzycy i insulinooporności oraz prowadzić do utraty wagi i poprawy ogólnej wydolności organizmu. Wykazuje też pozytywny wpływ na zahamowanie procesów nowotworowych.

Dieta ketogenna ma swoich przeciwników, którzy zauważają, że może ona powodować negatywne skutki, takie jak: zaparcia, nudności, niedobory składników odżywczych i pogorszenie samopoczucia. Uważa się także, że może ona zwiększać ryzyko chorób układu krążenia. Jednak badaniami nie potwierdzono tego stwierdzenia.

Przeciwwskazania dotyczące stosowania diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna nie jest odpowiednia dla wszystkich osób. Przed jej zastosowaniem należy skontaktować się z lekarzem i wykonać badania laboratoryjne. Aby ułożyć optymalną dietę, warto skonsultować się z dietetykiem.

Do przeciwwskazań stosowania diety keto należą:

  • zaburzenia pracy trzustki,
  • wrodzone schorzenia metaboliczne,
  • zaburzenia ze strony nerek,
  • wysokie nadciśnienie tętnicze.
  • zaburzenia ze strony wątroby,
  • ciążę i okres karmienia piersią,
  • cukrzyca (w tym cukrzyca typu 2 leczona insuliną lub lekami doustnymi).

Osoby stosujące dietę ketogenną powinny zwrócić szczególną uwagę na skład jadłospisu. Regularne kontrolowanie diety pozwala uniknąć niedoborów odżywczych, witamin i minerałów. W ten sposób organizm pracuje prawidłowo.

Podsumowanie

Dieta ketogeniczna przynosi szereg korzyści dla zdrowia, takich jak redukcja tkanki tłuszczowej, obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów, oraz ustąpienie objawów groźnych schorzeń. Dodatkowo istnieje wskazanie na pozytywny wpływ diety ketogennej na pacjentów onkologicznych. Podczas stosowania diety niskowęglowodanowej należy mieć pod stałą kontrolą lekarza i dietetyka.

→→→ Sprawdź też: Dieta wysokobiałkowa.

Co jeść na redukcji?

fithunter
3 min czytania

Dieta 1800 kcal – jadłospis

fithunter
2 min czytania

Dieta 2000 kcal – jadłospis

fithunter
3 min czytania