Przekąski dla sportowców

Osoby aktywne fizycznie bardzo często zadają sobie pytanie na temat tego, jakie przekąski jeść między posiłkami, aby dostarczyć organizmowi optimum składników odżywczych. Ważne jest również to, aby przekąska była smaczna i zaspokajała ochotę na „małe co nieco”. Jakie przekąski dla sportowców są więc godne uwagi? Z czego powinny się składać?

Co jedzą sportowcy?

Przebywanie na diecie (również redukcyjnej) nie oznacza konieczności całkowitej rezygnacji z przekąsek. Ważne jest jednak to, aby uzupełnić swoją wiedzę o to, co jeść przed i po treningu oraz jakie dietetyczne przekąski można wówczas wpleść w swoje menu. Wiele osób wymaga również od swojej przekąski tego, aby była smaczna.

Pomysłów jest mnóstwo. Jednym z nich są orzechy zaliczane do grupy tzw. superżywności (ang. superfoods).  Charakteryzują się one dość wysokim ładunkiem kalorycznym, jednakże jeśli nie przesadzamy z ich ilością, mogą przynieść nam wiele korzyści.

Orzechy zawierają bowiem bardzo dużą ilość minerałów oraz witamin. Są także cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-3 i omega-6, które wpływają na prawidłową kondycję układu nerwowego. Obniżają stężenie cholesterolu, przeciwdziałając procesom miażdżycowym.

Są wskazane zarówno osobom aktywnym, jak i intensywnie uczącym się. Orzechy regulują stężenie glukozy we krwi, więc kilka sztuk dziennie jest wskazane w diecie osób borykających się z cukrzycą.

Dostępnych jest wiele rodzajów orzechów, które różnią się od siebie zawartością wspomnianych już nienasyconych kwasów tłuszczowych, minerałów i witamin.

Jednymi z najbardziej popularnych są z pewnością orzechy włoskie i laskowe, które są bardzo często wykorzystywane jako przekąski dla sportowców. Te pierwsze stanowią źródło wapnia, cynku, magnezu czy żelaza. Oprócz tego zawierają również błonnik, który reguluje prawidłowe funkcjonowanie jelit.

Z kolei orzechy laskowe odznaczają się dość wysoką ilością witaminy E, która spowalnia procesy starzenia, niszcząc wolne rodniki. Oprócz tego dietetyczna przekąska posiada cynk czy magnez, a także witaminy z grupy B i błonnik.

Oczywiście przekąskę na szybko mogą stanowić również migdały, orzechy nerkowca, pekan, pistacje czy orzeszki ziemne, z których przygotowuje się pyszne masło orzechowe, które bardzo chętnie jedzą sportowcy.

Co jeść przed i po treningu?

Oprócz wspomnianych orzechów świetnym pomysłem na zdrową przekąskę, która może być spożywana przez sportowców zarówno przed jak i po treningu, są suszone owoce. Stanowią one źródło cukrów prostych, które stanowią swoisty zastrzyk energii dla osób aktywnych, uprawiających sporty zarówno zimowe, sezonowe, jak i całoroczne.

Jeśli więc zastanawiamy się nad tym, co jeść przed treningiem, by zwiększyć efektywność i długość wykonywanych ćwiczeń, suszone owoce są bardzo dobrym rozwiązaniem. Są wysokokaloryczne, gdyż 100 gramów suszonych owoców dostarcza średnio 300 kcal. To sprawia, że nie powinniśmy przesadzać z ich ilością, ale kilka sztuk spożytych przed treningiem z pewnością wyjdzie nam na korzyść.

Jednak to nie wszystko – suszone owoce mogą być również spożywane w momencie, gdy nie mamy pomysłu, co jeść po treningu. Intensywny wysiłek fizyczny powoduje zużycie glikogenu mięśniowego. To obliguje każdego sportowca oraz osobę aktywną fizycznie, która uprawia sporty zimowe, sezonowe lub całoroczne do tego, aby zapasy tego wielocukru odbudować.

Jeśli tego nie zrobimy, może wówczas dojść do utraty zdolności wykonywania intensywnego treningu, wydłużenia czasu potrzebnego do regeneracji czy spalania mięśni podczas kolejnych sesji ćwiczeniowych. Dlatego też warto sięgać po suszone owoce takie jak figi, daktyle czy rodzynki, które oprócz węglowodanów prostych zawierają również potas, magnez czy pewną ilość witaminy C.

Co zjeść na przekąskę?

Świeże czy suszone owoce nie są jednak jednymi rozwiązaniami, jeśli chodzi o szybkie przekąski. Coraz częściej słyszy się bowiem o liofilizowanych owocach. Proces zwany liofilizacją polega na suszeniu produktu pod wpływem odpowiednio niskich parametrów ciśnienia i temperatury.

Pozwala to na zachowania większości składników odżywczych, a także stanowi ochronę przed psuciem żywności. Liofilizowane owoce, np. truskawki, maliny czy banany, mogą stanowić doskonałą dietetyczną przekąskę dla sportowców, a także osób zastanawiających się, co jeść po treningu, aby schudnąć. Liofilizowane owoce są bowiem znacznie mniej kaloryczne niż ich suszone odpowiedniki.

Przekąski na szybko

Wiemy już, co zjeść na przekąskę. Jednakże czy nie byłoby idealnie, gdyby móc połączyć wszystkie zdrowe składniki w jedną pożywną przekąskę dla sportowców? Firma Bakalland wyszła naprzeciw potrzebom osób aktywnych i opracowała batony proteinowe Protein Ba!, które stanowią zdrową przekąskę, będącą odpowiedzią na pytania o to, co jeść przed, a co po treningu.

W swojej ofercie dysponują proteinowymi batonami: przedtreningowymi (Protein Ba! Before Training oraz Before Intensive Workout), potreningowymi (Protein Ba! After Training) i całodziennymi (Protein Ba! Be active and keep fit). W składzie batony proteinowe Protein Ba! posiadają m.in. doskonałej jakości białko serwatkowe WPC80, orzeszki ziemne, czekoladę, witaminy i minerały.

Oprócz tego poszczególne rodzaje batonów proteinowych w zależności od przeznaczenia są urozmaicone liofilizowanymi owocami, wyciągami z roślin (np. żeń-szenia), kofeiną, tauryną czy kreatyną.

© 2019 Bakalland S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.