Treningowe trendy 2019

2019 rok podzielił trenerów i samych ćwiczących na dwa główne obozy. Ciekawy jest fakt, że rzadko kiedy przenikają się one wzajemnie. Najczęściej stoją daleko od siebie, każdy niezależnie. A szkoda, bo ogólny rozwój jest zawsze najlepszą z opcji. Gotowi sprawdzić topowe formy aktywności fizycznej 2019 roku?

Trening sprawności – dla tej grupy nie liczy się obwód ramienia ani liczba szczebelków w kaloryferze na brzuchu. Trenują dla zachowania sprawności fizycznej, aby móc zachować odpowiednią siłę, jednocześnie nie rezygnując z wysokiej mobilności. Dodatkowym benefitem jest w tym przypadku również brak dolegliwości bólowych na co dzień. Osobami zaliczającymi się do tej grupy są ludzie uprawiający kalistenikę (trening wykorzystujący obciążenie własnego ciała), crossfit (ćwiczenia kalisteniczne połączone z elementami dwuboju olimpijskiego), a także animalflow (ćwiczenia mające gwarantować mobilność). Z racji powstających placów treningowych „pod chmurką” coraz więcej osób rozpoczyna również treningi z klasy street workout, do których wystarczą w dużej mierze drabinki.

Sekretem tego rodzaju aktywności fizycznej jest to, że obejmuje w dużym stopniu trening korpusu. W wielu przypadkach treningu dzielonego (kulturystyczny split) pojmuje się mięśnie brzucha jako osobną część, która nie odgrywa swojej istotnej roli w treningu określonych partii mięśniowych, takich jak ramiona czy klatka piersiowa. W kalistenice – treningu sprawności – mięśnie brzucha zaangażowane są w każdym możliwym ćwiczeniu – podciąganiu na drążku, „wycieraczkach”, staniu na rękach, pompkach w stawaniu na rękach itd. Gwarantuje to stabilność odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co może pomóc w zmniejszonej urazowości, na przykład przy stłuczce samochodowej. Odpowiednia mobilność i stabilność poszczególnych części ciała gwarantuje nie tylko sprawność, ale także bezpieczeństwo ruchu, jak również zmniejsza dolegliwości bólowe.

Trening sylwetkowy – jak sama nazwa wskazuje, celem tej grupy jest budowa masy mięśniowej przy utrzymaniu jednocześnie niskiego poziomu tkanki tłuszczowej. Zaliczymy tu szeroką grupę trenującą pod kątem kulturystyki klasycznej, ekstremalnej, a także męskiej/plażowej sylwetki. Panie z kolei coraz chętniej uprawiają treningi sylwetkowe celem spróbowania swoich sił w konkursie bikini fitness, podczas którego ocenia się szczupłą, delikatnie zarysowaną kobiecą sylwetkę. W grupie treningu sylwetkowego kluczowym elementem jest anabolizm masy mięśniowej oraz optymalizowanie procesów związanych z redukcją tkanki tłuszczowej.

Problem polega na tym, że grupa osób ćwiczących, które chcą zapewnić sobie odpowiednią sylwetkę, zazwyczaj nie bierze wiele więcej pod uwagę. Dlatego charakterystycznymi problemami są dolegliwości bólowe związane nie tylko z mikrourazami masy mięśniowej, ale także z zaburzeniem działania taśm mięśniowych. Górna część ciała powinna charakteryzować się ⅔ ruchów przyciągających i ⅓ ruchów wypychających. Zaniedbanie tego układu może wpływać na dolegliwości bólowe odcinka szyjnego, barków oraz ogólnej utraty mobilności obręczy barkowej. Niestety, wiele osób wybiera nader chętnie „plan dyskotekowy” – klatkę łączoną z bicepsem. Nie można jednak zaprzeczyć, że trening sylwetkowy to jedna z najlepszych metod rozbudowy mięśni i redukcji tkanki tłuszczowej, co sprawia, że na plaży będziemy wyglądać fenomenalnie.

Szkoda tylko, że najczęściej grupy te nie przenikają się wzajemnie. Nic by przecież nie zaszkodziło, gdyby kulturysta był nie tylko harmonijnie zbudowany, ale także sprawny i mobilny. Wielokrotnie dochodzi do zabawnych sytuacji, kiedy osoba nie jest w stanie podrapać się po szyi lub używa wymówek, że przez rozmiar bicepsów nie jest w stanie poprawnie wykonać przysiadów ze sztangą trzymaną z przodu. Z drugiej strony, osoby trenujące pod kątem sprawności mogłyby wydłużyć fazę rozciągania mięśni pod obciążeniem lub wydłużyć fazę statyczną ruchu, aby nie tylko zwiększyć siłę mięśni, ale także zagwarantować sobie wzrost jej objętości. Naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby być dobrze zbudowanym i jednocześnie sprawnym – i tego wam właśnie życzę!

Jakub Mauricz

0 Komentarzy

Zostaw odpowiedź

You must be logged in to post a comment.

© 2019 Bakalland S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.