Zdrowe przekąski, czyli co jeść zamiast słodyczy?

Dzienne spożywamy od dwóch do pięciu posiłków. Jednakże zdarza się, że pomiędzy głównymi daniami odczuwamy niewielki głód, który niwelujemy sięgnięciem po przekąski. Zwykle są to produkty kiepskiej jakości, czyli takie, które są wysoko przetworzone, np. chipsy, batoniki pełne cukru czy kolorowe napoje bogate w słodziki. Jak nietrudno się domyśleć, nie stanowi to optymalnego źródła substancji odżywczych dla naszego organizmu. Jakie zdrowe przekąski jeść między posiłkami?

Jakich przekąsek unikać będąc na diecie?

Jednym z najgorszych wyborów, jakiego można dokonać sięgając po przekąskę jest wysoko przetworzony produkt. Jak wiadomo, będąc na diecie, należy posiadać wiedzę o tym, co jeść, aby schudnąć.

Z pewnością nie będą to więc produkty typu fast food, słone przekąski takie jak paluszki, krakersy. Dobrym wyborem nie będą również naszpikowane cukrem batoniki, ciastka, lody, jak również słodkie napoje, które są wzbogacane dodatkiem barwników, ogromną ilością cukru i/lub słodzików.

Wszystkie te substancje wpływają również niekorzystnie na gospodarkę hormonalną, a także znacząco zwiększają ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne, wśród których wymienia się cukrzycę typu drugiego, miażdżycę czy nadciśnienie tętnicze. Dlatego też aby dieta przynosiła efekty, należy dobierać przekąski tak, aby ich skład wykazywał efekt prozdrowotny na organizm oraz pozwalał na dostarczenie ważnych składników odżywczych.

Zdrowe przekąski – co jeść przy odchudzaniu?

Należy pamiętać, że zamiana niepełnowartościowych produktów podjadanych między posiłkami na zdrowe przekąski ma za zadanie uregulować pracę przewodu pokarmowego oraz zmniejszać apetyt. Długotrwałe spożywanie wysoko przetworzonych produktów powoduje bowiem spadek stężenia leptyny, a to z kolei sprawia, że mamy ochotę sięgać po więcej niekoniecznie zdrowych przekąsek.

Co jeść zamiast słodyczy? Jak oduczyć się podjadania?

W takim przypadku bardzo dobrym wyborem są orzechy – włoskie, laskowe, nerkowce, makadamia – wybór jest ogromny. Charakteryzują się one dość wysokim ładunkiem energetycznym, gdyż w 100 gramach zawierają około 600 kcal, jednakże ich wartość odżywcza jest nieoceniona. Posiadają dużą ilość kwasów tłuszczowych omega – 3, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Aby zapewnić dzienne zapotrzebowanie na ten składnik diety, wystarczy spożyć zaledwie trzy orzechy. Dzięki kwasom tłuszczowym zawartym w orzechach obniżone zostaje stężenie cholesterolu we krwi, zmniejsza się ryzyko zawału mięśnia sercowego czy udaru mózgu.

Oprócz tego orzechy są również cennym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem niszczącym wolne rodniki. Poszczególne rodzaje orzechów różnią się nieznacznie zawartością wyżej wymienionych składników odżywczych.

Jednakże z pewnością stanowią doskonałą fit przekąskę nie tylko dla osób aktywnych, ale również i tych, które zastanawiają się, co jeść między posiłkami.

Suszone owoce jako szybka przekąska

Suszone owoce to kolejna propozycja zdrowej przekąski, którą śmiało można podjadać w ciągu dnia. Jednakże przy wyborze odpowiedniej jakości suszonych owoców należy kierować się składem i wystrzegać się takich produktów, które zawierają bardzo dużo cukru. Nie należy również przesadzać z ilością spożywanego produktu, ze względu na to, że zawierają one około 350 kcal w 100 gramach produktu.

Jakie suszone owoce przegryzać na diecie?

Mogą to być np. figi – zawierają one bardzo dużo błonnika pokarmowego (ok. 13 gramów na 100 gram produktu), który ułatwia trawienie a także reguluje rytm wypróżnień. Oprócz tego należy wspomnieć o wysokiej zawartości wapnia – 100 gramów suszonych fig zawiera około 160 – 200 mg tego pierwiastka. Sprawia to, że spożywanie suszonych fig jest świetną alternatywą dla osób przebywających na diecie bezmlecznej.

Szybką przekąskę mogą jednak równie dobrze stanowić suszone morele czy śliwki, które są doskonałym źródłem pierwiastka, który wspomaga procesy krwiotwórcze – żelaza. Spożywając zdrowe przekąski nie powinniśmy również zapominać o rodzynkach, które odznaczają się pewną ilością jodu.

Jest to z pewnością istotna informacja dla osób, które borykają się z powszechną w dzisiejszych czasach niedoczynnością tarczycy. Oprócz tego rodzynki są bogate w resweratrol i antocyjany, dzięki czemu chronią organizm przed chorobami związanymi z układem krwionośnym.

Batony proteinowe – zdrowa przekąska na diecie

Batony proteinowe są świetną alternatywą dla osób aktywnych, które żyją w biegu i często zastanawiają się jakie zdrowe przekąski mogą zjeść w pracy. Jednakże tego rodzaju produkt nie jest zarezerwowany tylko dla wymienionej grupy osób. Batony proteinowe są rekomendowane wszystkim tym, którzy chcą spożyć szybką przekąskę, jednocześnie dostarczając organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Firma Bakalland, wychodząc naprzeciw tego typu potrzebom, stworzyła serię batonów proteinowych Ba! Protein. Zawierają one wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które zaspokoją ochotę na „coś słodkiego” oraz zredukują uczucie głodu.

W ofercie dostępne są cztery rodzaje batonów, które nie zawierają cukru, barwników ani sztucznych słodzików, są za to bogate w wysokiej jakości białko WPC80, błonnik, liofilizowane owoce, witaminy i minerały, a także kofeinę i taurynę (batony przedtreningowe) oraz kreatynę i ekstrakt ze skrzypu polnego (batony potreningowe).

© 2019 Bakalland S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.