Zdrowe śniadanie dla mężczyzn

Śniadanie powinno pokrywać od 30 do 40 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. O spożyciu odpowiedniej jakości śniadaniu bezwzględnie powinni pamiętać panowie, którzy chcą odbudować rezerwy glikogenu mięśniowego.

Tyczy się to jednak nie tylko tych mężczyzn, którzy poddają swój organizm intensywnym treningom, ale również tym, którzy wykonują ciężką pracę fizyczną. Jednak aby pierwszy posiłek dnia dostarczył odpowiedniej ilości energii, należy zadbać o jego odpowiedni skład. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na zdrowe śniadania dla mężczyzn.

Śniadanie białkowe

Białko jest nieocenionym elementem diety jeśli chodzi o budowanie masy mięśniowej. Odpowiednia ilość tego składnika diety jest niezbędna do prawidłowej regeneracji organizmu wyczerpanego po intensywnym treningu fizycznym.

Jednym z lepszych rozwiązań jeśli chodzi o dostarczenie organizmowi pełnowartościowego śniadania białkowego jest spożycie jajek. Zawierają one szereg mikro – i makroelementów, w tym potas, cynk, selen czy żelazo, a także komplet aminokwasów oraz bardzo cenne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego kwasów tłuszczowych (w tym kwasu omega – 3).

Wbrew powszechnie panującej opinii, zwiększone spożywanie jajek nie wiąże się z drastycznym wzrostem stężenia cholesterolu we krwi. Do zaburzenia gospodarki lipidowej przyczyniają się za to przyjmowanie tłuszczów nasyconych, znajdujących się w chipsach, frytkach, produktach typu fast – food czy słodyczach.

Dodatkowym plusem spożywania jajek jako zdrowego śniadania dla mężczyzn jest to, że można je przyrządzić na wiele sposobów: w formie jajecznicy, jajek sadzonych, na twardo, na miękko czy w tzw. koszulce. Do jajek można również stosować dowolne dodatki, w zależności od preferencji smakowych.

Optymalnym rozwiązaniem jeśli chodzi o śniadanie na diecie jest spożycie omletu, który można przyrządzić zarówno na słodko, jak i bardziej wytrawnie. Dobrym sposobem jest przygotowanie dania z dodatkiem płatków owsianych, a także suszonych owoców, np. moreli, fig, daktyli czy rodzynek, które dostarczą dodatkowych, cennych właściwości odżywczych.

Kierując się wyborem w doborze produktów, należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na ich ładunek kaloryczny a także skład – im więcej cukru znajduje się w suszonych owocach, tym oczywiście gorzej. Należy dodać, że bardzo dużą zaletą spożywania śniadania białkowego jest obniżenie ryzyka napadów wilczego głodu w dalszej części dnia.

Nie należy się także obawiać o gwałtowne skoki insuliny, które mogą być spowodowane poprzez spożycie śniadania złożonego głównie z węglowodanów prostych.

Śniadanie węglowodanowe

Bardzo dobrym pomysłem na zdrowe śniadanie dla mężczyzn jest także przyjęcie posiłku złożonego z węglowodanów. Jednakże aby tego rodzaju danie przyniosło optymalne korzyści w postaci uzupełnienia rezerw glikogenu mięśniowego oraz energii utraconej podczas intensywnego wysiłku fizycznego, śniadanie musi zawierać węglowodany odpowiedniej jakości.

Przede wszystkim pierwsze danie dnia powinno być bogate w węglowodany złożone, czyli takie, których rozkład będzie następował powoli. Ten rodzaj składnika odżywczego,  w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, nie będzie powodował nagłych skoków glukozy i następującej po tym hipoglikemii, której naturalną konsekwencją jest osłabienie, znużenie i senność.

Spożywania posiłku bogatego w węglowodany złożone nie powinni się obawiać ci z mężczyzn, którzy zastanawiają się nad tym, co jeść na śniadanie, żeby schudnąć. Bardzo dobrym przykładem jest owsianka. Zawiera prawdziwe bogactwo witamin z grupy B, witaminę E, a także magnez i selen. Ponadto owsianka stanowi naturalne źródło błonnika, którego dzienne spożycie powinno wynosić przeciętnie 30 – 40 gramów.

Do zdrowego dietetycznego śniadania można dodać również miarkę odżywki białkowej. Pozwoli to na lekką zmianę charakteru dania oraz przyczyni się do wspomożenia regeneracji mięśni po przeprowadzonym treningu.

Co zdrowego zjeść na śniadanie? Czym zastąpić jajka?

Śniadanie złożone z jajek czy z owsianki nie musi stanowić codziennej podstawy diety. Warto jest wplatać do swojego jadłospisu także inne zdrowe produkty, nie zapominając o tym, aby zawierały pełnowartościowe składniki odżywcze. Świetną propozycją są dietetyczne batony proteinowe wchodzące w skład serii zdrowych przekąsek Protein Ba! firmy Bakalland.

Dostępne są w kilku wersjach: przedtreningowej (baton proteinowy Protein Ba! Before Training oraz Before Intensive Workout), potreningowej (baton proteinowy Protein Ba! After Training Recovery) oraz całodobowej (baton proteinowy Protein Ba! Be Active and Keep Fit).

Te zdrowe przekąski mogą stanowić bardzo dobrą alternatywę, dzięki której można urozmaicić codzienną dietę. Można nimi również oczywiście zastąpić śniadanie, szczególnie wtedy, gdy brak czasu nie pozwala na przygotowanie odpowiedniego, pełnowartościowego posiłku.

Jest to możliwe dzięki odpowiedniej jakości składowi. Batony proteinowe Protein Ba! zawierają bowiem 80 proc. białka WPC80, odpowiednią dawkę węglowodanów, błonnika, a także bogactwo witamin i minerałów, ekstraktów z ziół czy liofilizowanych owoców.

Ponadto niektóre z nich zawierają także kofeinę, taurynę czy kreatynę, stanowiące ważne składniki w diecie mężczyzn aktywnych fizycznie.

© 2019 Bakalland S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.